E.L James-Fifty shades of Grey: Päťdesiat odtieňov sivej


Ok decká. Keď som sa minula opýtala, načo mám napísať recenziu Lela mi povedala že práve na túto knihu. Dnes sme sa taktiež dopracovali k rovnakému záveru. No... Predstavujem vám :

Nazov:Fifty shades of Grey: Päťdesiat odtieňov sivej
Originálny názov: Fifty shades of Grey
Autor: E.L James
Séria: Fifty shades
Diel : 1
Počet strán: 608
Preklad: Je v SJ/ČJ
Filmové spracovanie: Chystá sa
Anotácia:
Keď študentka literatúry Anastasia Steele spoznáva na pohovore mladého biznismena Christiana Greya, vidí v ňom krásneho, bezchybného a rešpektovaného muža. Sama ostáva prekvapená túžbou, ktorú v nej prebúdza a napriek vlastnej neskúsenosti, či azda práve vďaka nej sa rozhodne prijať jeho ponuku na prácu. Grey je nezávislý, záhadný a sám pripustí, že po nej túži - avšak za určitých podmienok. Keď Ana pochopí, aké podmienky má Christian na mysli, začína váhať. I napriek obrovskému úspechu v biznise, bohatstvu a milujúcej rodine sa Grey zmieta v tieni vlastných démonov a potrebe ovládať iných. Keď sa však plne ponoria do spoločnej telesnej aféry, Ana sa rozhodne preskúmať svoje vlastné temné túžby.

No dobre. Dej sa začína tým že Anastasia (musím sa smiať lebo to má byť moje birmovné meno :D) , prezívaná Ana, ide urobiť rozhovor namiesto jej priateľky ktorá náhle ochorela. Čo by bolo celkom normálne. Ale Ana netuší ,že vpadne (doslova) do kancelárie sexy, bohatého Christiana Greya. Stále to berieme ako normál. Anastasia ho zasypáva otázkami, on odpovedá, chémia funguje. Stále to je OK. Anna odíde späť do školy  a nemieni Christianna Greya znova stretnúť. A však tu sa to trošku komplikuje. Christian je znova v jej živote a to nie s práve najslušnejším návrhom (to už nie je OK) . Je však nevinná Ana schopná byť tou, ktorú Grey chce ? A je schopná čeliť jeho temnej minulosti ? To sa dozviete ak si knihu prečítate.
Ako každý z nás vie FSOG vzniklo ako FF od Twilightu. Anu a Bellu spája len pár podobných čŕt, ale som rada že E.L.James dala Ane aj odlišné vlastnosti. Ako napríklad používanie mozgu. Niekedy.  Síce som mala niekedy na Anu nerva pretože často kývla na všetko čo jej Christian povedal. A hlavne mi liezla krkom jej vnútorná bohyňa ! Ani si neviete predstaviť akú chuť mám tej jej vnútornej bohyni ubrať kyslík na štyri minutý. Vnútorná bohyňa sem Vnútorná bohyňa tam. No hotová katastrofa. A však: páčilo sa mi , že vedela byť drzá a vzdorovitá. Ana má svoje plusy aj mínusy ale ani zďaleka nepatrí k mojim naj hrdinkám .Ana je dobré a milé dievča a ja sa vôbec neviem rozhodnúť či má z Greyom byť alebo nie.

Ach áno. Na čo sa trápiť vedľajšími postavami ak tu máme Greya ? Ja osobne mám z neho depku. Jedna časť mňa hovorí, že je to len mladý muž ktorý to nemal v živote ľahké a že tým čo robí si len kompenzuje svoje posrané detstvo. Potom je tu tá časť, ktorá mi tvrdí, že síce je to pravda, ale že takto by sa k ženám chovať nemal a že ho za to nenávidím.  Mňa osobne tento vnútorný boj unavuje a viac sa do toho už nešprtám . Viem ako sa séria skončí. Viem že od druhej knihy bude robiť míľové kroky k dobru, ale jednoducho je to stále ten istý chlap ktorého spoznáme v prvom diely a vždy tam je tá ,,temná stránka“  a čaká kým môže isť znova na povrch. Christian má svoju nepeknú minulosť a jednoducho sa s ňou musí popasovať. A Ana mu určite pomôže. Každý kto čítal má naňho svoj názor a každý kto bude čítať si naňho ten názor utvorí. Ja som stále v fáze rozhodovania. Vedľajšie postavy...No, tie som si všímala len tak okrajovo. Viac som sa sústredila na príbeh a hlavných aktérov. V podstate si môže čitateľ  vedľajšie postavy všímať len okrajovo.
 Jednoducho musím citovať Lyn_von_Nightlight : ,,Napriek dĺžke, o vedľajších postavách ste sa v podstate nič nedozvedeli. Tvorili okrajovú líniu, mali trochu zaujať čitateľa, kým príde na rad ďalší sex a potom ešte raz sex.“  Ale z toho čo som postrehla , boli postavy vtipné a skoro všetky som si ich obľúbila (Fakt sorry pani R) .

Celková zápletka sa len nezmyselne naťahovala. Slova sa stále opakovali ,ale bolo to dobré podané takže sa kniha čítala rýchlo. No tak či tak : Nie je 600 strán moc ? Veď sa skoro 150 strán sa spoznávali a potom v podstate ležali v posteli a občasne viedli nejaký spoločenský život. Osobne som od tejto knihy očakávala niečo viac, keďže sa z nej stala tak rýchlo 1 medzi e-bookmi a neskôr aj medzi tlačenými knihami. Samozrejme, táto séria odštartovala veľa ďalších sérií podobných tejto . Jasné určite vám dá vzrušujúcu atmosféru, kde tu dáky humor a nejakú tu romantiku...ale to nájdete v rôznych knihách. Neviem ak vy, ale pre mňa FSOG nebolo nič ohromujúce. Nebolo to nič také po čo by som bola ohromená a všade knihu vychvaľovala. Áno, nechajme knihe že začala fenomén, ale už niekoľko kníh ju prekonalo.

No. Nie je to práve kniha ktorú by som odporúčala všetkými desiatimi, ale predsa ju odporúčam. Začítajte sa do temného príbehu kde mladá Ana vnesie svetlo nádeje do života zničeného muža a nechajte sa nim unášať. S touto knihou si užijete peknú jazdu. A keďže stále sa neviem rozhodnúť či mám alebo nemám tuto knihu rada dávam len :

                                                                                                                                        Mara

13 komentárov

  1. Som zvedavá, mala som to čítať tento týždeň, ale nejako sa mi nechcelo do toho 8D pekná recenzia 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :-) No tak hádam sa čoskoro dozviem čo si o knihe myslíš ty :D

      Odstrániť
  2. Skvelá recenzia a tie obláčiky sú na zjedenie :) Mne sa kniha páčila o jeden level viac, ale teraz čítam pokračovanie a to ma nejako zatiaľ vôbec nenadchlo :/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :D Mne sa zas pokračovanie páčilo o niečo viac ako prvý diel. No tak uvidíme keď dočítaš :-)

      Odstrániť
  3. Tým ubratím kyslíka si mi pripomenula Zemánkovú :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Je mi ľúto všetkých stromov, ktoré kvôli tejto sérii vyťali :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. a že ich muselo byť veľa... :D

      Odstrániť
    2. Tie počty radšej ani nechcem vedieť, lebo sa rozplačem :D

      Odstrániť
    3. Prečo ,,Pľúca Zeme " zanikajú? Museli vytlačiť 50SOG :D Aspoň poznám vinníka :D

      Odstrániť
  5. Úžasná recenzia!!! "Ani si neviete predstaviť akú chuť mám tej jej vnútornej bohyni ubrať kyslík na štyri minuty." - brutálne som sa nasmiala a úplne s tebou súhlasím.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ach ano, padesát odstínů šedi... *něco jako posměšné odfrknutí*
    Musím uznat, že je recenze podaná opravdu dobře a já se s ní jenom shoduji. :) Přiznám se, že mě tahle kniha nijak nenadchla a ani nepřivádí do žádných vzrušujících stavů... (:D :D :D) Spíš si u ní prodlužuji svoje mládí s hlasitým smíchem, ale zpátky k tomu, co jsem vlastně chtěla... :D
    Kniha na mě působí jako špatně napsaný erotický román nebo jako sbírka povídek proložená příběhy hlavních a vedlejších postav, tedy pokud zrovna nesouloží... Jsem sice zhruba v polovině, ale už tak nějak vím, co se tam stane (ano, spoilery od kamarádek dělají hodně :D) a popravdě i docela přeskakuji. Ty sexuální scény mi přijdou směšné, opravdu. A o myšlenkových pochodech Anny se ani nebavím. Vždyť jen u "Sedím nahá ve vaně s váženým Christianem Greyem a on je také nahý..." jsem se smála bezmála deset minut. :D

    PS: Co je pravdy na tom, že druhý díl působí, jakoby to autorka začala brát víc vážně? :D
    PPS: Asi začnu dělat čárky vnitřním bohyním :3 :DD

    OdpovedaťOdstrániť